Przegląd modeli Lexusa
Motoryzacja

W luksusie i w Lexusie. Przegląd flagowych modeli japońskiego producenta

Rodzina flagowych – najbardziej luksusowych i najdroższych – modeli Lexusa ostatnio znacznie się rozrosła. Na przestrzeni roku japoński producent wprowadził do oferty dwa nowe auta, czyli modele LM i LC Convertible oraz jacht LY 500. To dobry moment, by przyjrzeć się najbardziej reprezentacyjnym modelom Lexusa.

Lexus LS

LS, czyli Luxury Sedan (luksusowy sedan), jest najstarszym modelem w ofercie Lexusa i zarazem jednym z najważniejszych. Auto zadebiutowało 1989 roku na Salonie Samochodowym w Detroit i było wymierzone bezpośrednio w niemieckich konkurentów – Mercedesa klasy S oraz BMW serii 7. Dzięki dopracowanej konstrukcji, świetnemu silnikowi V8, komfortowemu wnętrzu i nowoczesnemu wyposażeniu limuzyna odniosła sukces. LS 400 szybko stał się najpopularniejszym importowanym autem luksusowym w Stanach Zjednoczonych.

W kolejnych latach Lexus konsekwentnie wyposażał model LS w najnowsze wynalazki swoich inżynierów. To właśnie w nim w 2012 roku zadebiutował system Lexus Climate Concierge, bazujący na 13 czujnikach, które mierzą temperaturę we wnętrzu auta i dostosowują pracę klimatyzacji oraz podgrzewania lub wentylowania foteli. Dzisiaj LS pozostaje jednym z najbardziej zaawansowanych i najlepiej wyposażonych aut Lexusa. Największy sedan japońskiej marki doczekał się już piątej generacji. W najnowszej odsłonie LS stał się pierwszym autem na świecie z systemem detekcji pieszych sprzężonym z aktywnym reagowaniem układu kierowniczego. W razie wykrycia z przodu pieszego, z którym kolizja jest nieunikniona, LS automatycznie uruchomi hamulce i sam wykona unik, jednocześnie pozostając w obrębie pasa ruchu.

Nowy Lexus LS może dysponować wnętrzem ozdobionym panelami opracowanymi przez mistrzów japońskiej sztuki szlifowania szkła Kiriko, systemem audio Mark Levinson z 24 głośnikami, odtwarzaczem DVD dla pasażerów tylnych siedzeń́ czy fotelami z aż 28-punktową regulacją elektryczną. Flagowy sedan Lexusa jest dostępny z dwiema jednostkami napędowymi – podwójnie doładowanym silnikiem V6 o pojemności 3,5 l i mocy 417 KM lub układem hybrydowym, również z 3,5-litrową V-szóstką. Aktualny cennik Lexusa LS otwiera kwota 490 000 złotych.

Lexus LX

Kolejnym flagowym modelem Lexusa – co od razu zdradza litera L w nazwie – jest LX. Nietrudno też odgadnąć, że chodzi o auto z powiększonym prześwitem, bowiem japoński producent oznacza wszystkie swoje SUV-y i crossovery znakiem X. Lexus LX zadebiutował na rynku w 1995 roku, jako pierwsze auto terenowe w ofercie japońskiej marki. LX nie jest typowym SUV-em w europejskim rozumieniu, czyli pojazdem z konstrukcją samonośną. To prawdziwa terenówka oparta na ramie i technicznie spokrewniona z Toyotą Land Cruiser, różniąca się jednak znacznie bardziej luksusowym wnętrzem.

Obecnie w salonach znajdziemy trzecią generację Lexusa LX. Choć to potężne, ponad 5-metrowe auto nie jest dostępne powszechnie w Europie, trafiło również do Polski. Dostępny w naszych salonach model dysponuje mocarnym, wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5,7 l, który przekazuje moment obrotowy na wszystkie koła przez 8-stopniowy automat. W wyposażeniu samochodu znalazł się chłodzony podłokietnik, zestaw kina samochodowego, układ wentylowania przednich i skrajnych tylnych foteli czy 19-głośnikowy system audio Mark Levinson. Samochód wyceniono na 599 900 zł.

Lexus LC

Model LC, czyli Luxury Coupé (luksusowe coupé), to jeden z najważniejszych samochodów sportowych w całej historii Lexusa. Auto zadebiutowało w 2016 roku i natychmiast zwróciło uwagę fanów motoryzacji. Głównie za sprawą jedynego w swoim rodzaju, futurystycznego wyglądu – samochód bezpośrednio nawiązuje do koncepcyjnego Lexusa LF-LC, pokazanego cztery lata wcześniej.

Jednak w tym japońskim gran turismo nie chodzi tylko o wygląd

Samochód jest dostępny z wolnossącą jednostką V8 o pojemności 5 l i oznaczeniu 2UR-GSE, jednym z najlepszych silników w historii japońskiej marki. Motor połączono z 10-stopniowym automatem, przez co Lexus LC stał się pierwszym sportowym autem w historii ze skrzynią biegów o aż tylu przełożeniach. Samochód można kupić również z napędem hybrydowym, który z kolei jest najbardziej sportowym spalinowo-elektrycznym układem w historii Lexusa.

W tym modelu japoński producent oferuje również dyferencjał o ograniczonym poślizgu, układ tylnych kół skrętnych czy wysuwany tylny spojler. Oczywiście, jak przystało na samochód luksusowy, Lexus LC ma do zaproponowania sporo wygód we wnętrzu. To wyświetlacz HUD, system audio Mark Levinson z 13 głośnikami, cyfrowe zegary z charakterystycznym, okrągłym pierścieniem znanym z Lexusa LFA, podgrzewane i wentylowane fotele czy pakiet automatycznych systemów wspierających kierowcę. Ceny Lexusa LC startują od 547 000 zł.

Lexus LC Convertible

W 2020 roku do coupé LC dołączył siostrzany model z otwartym nadwoziem – LC Convertible. Miękki dach grand tourera składa i rozkłada się w 15 s, a operacji można dokonać przy prędkości do 50 km/h. Konstrukcję dachu wykonano z magnezu i aluminium, by dodatkowo obniżyć masę. W efekcie środek ciężkości auta znajduje się niżej niż w coupé, a to poprawia zachowanie auta na drodze. Co więcej, inżynierom udało się tak opracować dach i składający go mechanizm, że samochód dysponuje bagażnikiem o takiej samej pojemności maksymalnej, jak wersja coupé.

W wyposażeniu modelu znajdziemy praktycznie te same elementy, co w standardowym LC. Pojawiły się również dodatkowe rozwiązania, jak choćby system ogrzewania szyi. Pod maską kabrioletu Lexusa pracuje 5-litrowa V-ósemka, znana z modelu LC 500. Z siostrzanym coupé Lexus LC Convertible dzieli również charakterystyczną stylistkę, przez co dla wielu jest jednym z najpiękniejszych kabrioletów na rynku. Auto zostało wycenione na minimum 632 000 zł.

Lexus LM

Nowością w ofercie Lexusa jest również model LM, pierwszy minivan w historii marki. Samochód pokazano w 2019 roku, a rok później auto oficjalnie zadebiutowało na wybranych rynkach. W najbardziej luksusowym wariancie minivan mieści w środku cztery osoby. Do dyspozycji pasażerów podróżujących z tyłu są wtedy dwa ogromne, kapitańskie fotele, ustawione naprzeciwko aż 26-calowego telewizora. Podróżni mogą ponadto korzystać z odtwarzacza Blu-ray, 19-głośnikowego audio Mark Levinson czy lodówki o pojemności 14 litrów.

Lexus oferuje swojego luksusowego minivana z klasycznym napędem spalinowym oraz w wersji hybrydowej. Auta nie kupimy jednak w Polsce. Model opracowano specjalnie z myślą o klientach z Chin oraz innych krajów azjatyckich, gdzie auta z tego typu nadwoziem są znacznie bardziej popularne. W Państwie Środka cena Lexusa LM startuje w przeliczeniu od około 650 000 złotych, a za najbardziej luksusową wersję 4-osobową trzeba zapłacić jeszcze więcej. LM to zatem jeden z najdroższych samochodów w ofercie Lexusa.

Lexus LY 650

Flagową flotę Lexusa zamyka model, który nie jest samochodem. LY 650 to luksusowy jacht i właśnie od słów Luxury Yacht pochodzi jego nazwa. Pierwsza jednostka pływająca w ofercie Lexusa zadebiutowała pod koniec 2019 roku. Prawie 20-metrowy jacht ma trzy poziomy, tyle samo sypialni i duży salon z barem w centralnej części. Jednostka imponuje dopracowanym wnętrzem, które łączy jasną skórę z ciemnym, naturalnym drewnem.

Kadłub jachtu zbudowano w znacznej części z włókna węglowego, a do napędu służą dwa silniki, których łączna moc w zależności od wariantu może dochodzić nawet do 2 700 KM. Pływający Lexus powstaje w stoczni firmy Marquis Yachts w amerykańskim stanie Wisconsin. Wraz z rozpoczęciem jego produkcji firma specjalnie wprowadziła w swoim zakładzie słynny system produkcyjny Toyoty. Cena Lexusa LY 650 zaczyna się od 3,74 mln dol., a więc ponad 15 mln zł.

Co dalej? Luksusowy SUV, a może nawet samolot

Lexus intensywnie rozbudował linię swoich flagowych modeli i wiele wskazuje na to, że marka zamierza kontynuować tę strategię. Coraz więcej mówi się o nowym luksusowym SUV-ie Lexusa. Model miałby otrzymać oznaczenie LQ i rywalizować z najdroższymi rywalami w tym segmencie. Za bazę może posłużyć koncepcyjny model LF-1 Limitless.

Ale samochody są niczym wobec pogłosek, jakoby japońska marka planowała wprowadzenie na rynek również… samolotu. Tak interpretowane są słowa Akio Toyody, prezydenta macierzystego Toyota Motor Corporation. Na oficjalnej premierze jachtu LY 650 Toyoda wspomniał: „Aby wzmocnić wartość Lexusa jako marki, chcemy znaleźć się na ziemi, morzu i w przestrzeni powietrznej”.

Dodaj komentarz