Pacjent u farmaceuty

Przychodzi pacjent do farmaceuty…

Chociaż można odnieść wrażenie, że największym zdrowotnym wyzwaniem w 2020 roku jest pandemia wirusa Covid-19, to okazuje się, że jest w tym tylko część prawdy. Dla wielu osób, zwłaszcza tych borykających się z chorobami przewlekłymi, równie dużym wyzwaniem jest otrzymanie niezbędnego leczenia w sytuacji wprowadzonych obostrzeń sanitarnych. Jakie ułatwienia, a jakie utrudnienie czekają na pacjentów w aptekach? Przeprowadzony w ramach programu „Recepta na sukces” cykl bezpłatnych konsultacji z farmaceutą online #porozmawiajmyotwarcie dowodzi, że pacjenci częściej teraz poszukują porady zdrowotnej właśnie w aptece.

Strach przed odwiedzinami w przychodni w czasach szalejącej pandemii, jest oczywiście zrozumiały

Jednak, pomimo zagrożenia, pacjenci wciąż potrzebują porad medycznych i leczenia. Jak się okazuje, coraz częściej swoje problemy zdrowotne decydują się powierzyć farmaceutom. Zachęcają do tego również wprowadzone 1 kwietnia 2020 roku zmiany dotyczące recepty farmaceutycznej. Farmaceuta z pełnymi uprawnieniami, podobnie jak pielęgniarka, ma bowiem prawo wystawić receptę w sprawach nagłych, zagrażających życiu i niezbędnych do kontynuacji leczenia – z pewnymi ograniczeniami odnośnie środków psychoaktywnych. Wielu pacjentów pytało o możliwość skorzystania z recepty farmaceutycznej podczas akcji #porozmawiajmy otwarcie. Widać, że wprowadzona w ustawie zmiana okazała się dla wielu osób wybawieniem, zwłaszcza w okresie izolacji. – mówi Agnieszka Stankiewicz, farmaceutka i edukatorka, która wzięła udział w akcji #porozmawiajmyotwarcie

Nie w każdy przypadku da się uniknąć kontaktu z lekarzem

Jednak dostępne obecnie rozwiązania z zakresu szeroko rozumianej telemedycyny, pozwalają w wielu sytuacjach na uniknięcie wizyty stacjonarnej. Myślę, że wszystkich przeciwników e-recepty epidemia przekonała, że jest to znakomite rozwiązanie, które okazuje się zbawienne w tym trudnym okresie. – mówi Agnieszka Stankiewicz. Jak e-recepta ułatwia życie pacjentom? E-porady medyczne w połączeniu z e-receptą pozwalają w wielu przypadkach na uniknięcie wizyty  w przychodni, a to w obecnej sytuacji, zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo chorych. – tłumaczy Stankiewicz. I dodaje: E-recepta to również duże ułatwienie dla farmaceutów, ponieważ nie dość, że jest bardziej czytelna i zawiera zdecydowanie mniej błędów, to nawet jeśli się one pojawią, dane znajdujące się na dokumencie pozwalają nam na natychmiastowy kontakt z lekarzem i weryfikację wątpliwości. Pacjenci nie muszą zatem udawać się do przychodni za każdym razem, kiedy recepta nie jest prawidłowo wystawiona.

Oczywiście, nie wszystko wygląda tak kolorowo

Apteka jest specyficznym miejscem, do którego najczęściej trafiają ludzie szukający pomocy i wsparcia. Jeśli do tego dołożymy permanentny stres wynikający z pandemii, znużenie i irytację związaną z izolacją, długie kolejki i inne utrudnienia, okazuje się, że rola farmaceuty nie ogranicza się jedynie do wydawania leków, a wymaga wyjątkowej cierpliwości, empatii i wiedzy psychologicznej w zakresie komunikacji. Maseczki, przyłbice, wygrodzenia, czyli wszystkie środki, które mają nam zapewnić ochronę, niestety wpływają na komunikację z pacjentami i wymagają dużo większej uwagi, cierpliwości i obustronnego zrozumienia – zwraca uwagę Stankiewicz.

Pacjenci, którzy skorzystali z bezpłatnych konsultacji online w ramach akcji  #porozmawiajmyotwarcie, pokazali, jak ogromne jest zainteresowanie tematami związanymi z prewencją dotyczącą wirusa COVID-19. Bez względu na wiek i ogólny stan zdrowia, jest wśród pacjentów ogromna potrzeba uchronienia się przed zachorowaniem – opowiada Agnieszka Stankiewicz. I tłumaczy: Można sobie pomóc, stosując w tym okresie zdrową, zbilansowana dietę i higieniczny tryb życia. Szczególnie warto zadbać o jakość snu,

który ma ogromne znaczenie w budowaniu ogólnej odporności organizmu. Osobom z chorobami przewlekłymi polecam dodatkowo skorzystanie ze środków wzmacniających. Ważne, aby były to leki, których skuteczność została potwierdzona badaniami klinicznymi.

Obostrzenia sanitarne związane z pandemią wirusa COVID-19, oczywiście dotyczą również aptek

Mają one jednak na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim, którzy z ich usług korzystają. Wydaje się jednak, że zalety z wprowadzonych e-rozwiązań mogą zrekompensować pacjentom takie niedogodności, jak  dłuższe kolejki i utrudniony dostęp do produktów, które wcześniej były na wyciągnięcie ręki.

***

Gedeon Richter Plc., z siedzibą w Budapeszcie, jest jedną z największych firm farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, coraz prężniej rozwijającą swoją działalność na rynkach Europy Zachodniej, w Chinach i Ameryce Łacińskiej. W 2017 roku firma Richter osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 1,4 mld euro (1,6 mld dol.), a jej wartość giełdowa wyceniana była na 4,1 mld euro (4,9 mld dol.). Wachlarz produktów firmy Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych, m.in. ginekologię, ośrodkowy układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy. Posiadając największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowo-Wschodniej, spółka Richter koncentruje swoje badania nad lekami oryginalnymi w dziedzinie chorób ośrodkowego układu nerwowego. Za sprawą swojego powszechnie uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów firma Richter odgrywa na świecie znaczącą rolę w zakresie zdrowia kobiet. Aktywnie angażuje się również w rozwój produktów biopodobnych.

Leave a Comment