Nowe logo Peugeota. Jak zmieniało się na przestrzeni wieków i dekad?
Peugeot to jedna z najbardziej znanych francuskich marek samochodów. Jest obecna na drogach właściwie niemalże od początku istnienia pojazdów tego typu, ale sama marka istniała jeszcze na długo przed wymyśleniem pierwszego czterokołowca. Nic dziwnego, że i historia logo marki jest bardzo burzliwa i niezwykła.
Nowe logo na 210-lecie i nowe logo na co dzień
Przyczynkiem do rozmowy o nowym logo Peugeota jest moment, w którym firma świętuje 210 urodziny. Jako marka Powstała w 1810 roku z pełnym, rysunkowym lwem zwróconym w lewą stronę, z ogonem podwiniętym do góry i w kolorystyce czarno-białej. Lew stojący na strzałce będzie sekundował wszystkim uroczystościom, które w czwartym kwartale 2020 roku odbędą się we Francji. Jest to logo nawiązujące do pierwszych trzech wizerunków lwa z lat 1810-1850, 1850-1889 i 1889-1910.
Jednocześnie francuska zaprezentowała nowe logo, które trafi na samochody od 2021 roku. Pierwszym modelem będzie Peugeot 308. To także powrót, tyle że do czasów nie tak odległych, a dokładniej do lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Wówczas przez krótką chwilę na samochodach tego producenta pojawiała się głowa lwa z pełną grzywą, zwrócona w lewą stronę, w obramowaniu trójkątnym, zaokrąglonym i z napisem u góry.
Jak wyglądały wizerunki logo Peugeot na przestrzeni XX i XXI wieku?
Przy tej okazji warto także wspomnieć o wszystkich innych logach, jakie na samochodach francuskiej marki widniały przez wszystkie lata, począwszy od 1910 roku. Było to jeszcze logo bez napisu, tym razem lew zwrócił się w prawą stronę i siedział na kamieniu. Lewą przednią łapę miał wyciągniętą i zaciśniętą. Taki wizerunek obowiązywał do 1927 roku. Wówczas do logo dociera napis „Peugeot”, a lew zostaje pomniejszony. Siedzi jednak w tej samej pozycji.
Zmiana, i to dość widoczna, przychodzi z rokiem 1938. Lew odwraca się znów w lewą stronę, zostaje wpisany w trójkątny, zaokrąglony emblemat a pod nim pojawiają się czarno-białe pasy. Znów kroczy po strzałce. W 1948 roku na dwanaście lat staje na jednej tylnej łapie, pozostałe wyciągając przed siebie. Patrzy w lewą stronę, jest o wiele bardziej schematyczny. Najpierw wpisany w szerokie, zdobione ramy, potem sam, ale cały czarny. W latach 1960-1964 mamy lwa, który będzie nowym logo teraz, potem podobnego, tylko zrobionego z geometrycznych kształtów i poza jakimikolwiek ramami. Od 1976 do 2020 roku logo zmienia się niewiele. Pojawia się napis, lew zmienia kolor na srebrny, a w dwóch z trzech ostatnich wersji stawia drugą łapę tylną na ziemię.
Dziś znów przyszedł czas na zmiany. A co będzie dalej? Nie wiadomo, bo Peugeot to jedna z najczęściej zmieniających logo marek na świecie.