Jak napisać CV, aby znaleźć zatrudnienie?
CV to krótkie podsumowanie umiejętności, osiągnięć oraz doświadczenia kandydata. To pierwsza rzecz, o którą proszą pracodawcy w procesie rekrutacji. Często na podstawie zawartych w nim informacji, lub ich braku, część kandydatów jest automatycznie odrzucana z dalszego procesu. Zobacz, jak napisać CV, które przyciągnie uwagę i pomoże znaleźć zatrudnienie.
Rodzaje CV
Jak łatwo się domyślić, istnieją rodzaje oraz style CV. Istotny jest wybór takiego, który najlepiej pasuje do stanowiska będącego obiektem rekrutacji. Oto kilka przykładów:
-
tradycyjne CV – zbiór podstawowych informacji na temat kandydata, jego historia zawodowa oraz dane na temat edukacji,
-
CV oparte na umiejętnościach – podane w życiorysie informacje zorientowane są wokół posiadanych przez kandydata umiejętności. Takie CV doskonale sprawdza się w branżach technicznych, marketingu czy sprzedaży,
-
kreatywne CV – nie przybiera klasycznej papierowej formy, ale częściej jest zbiorem prac wykonanych przez kandydata, np. w formie portfolio z linkami do stworzonych materiałów video,
W większości przypadków sprawdzi się tradycyjne CV. Jego długość nie powinna przekraczać dwóch stron, a jeszcze lepiej jeśli informacje uda się zebrać na jednej z nich. W przypadku branż kreatywnych, lepszym rozwiązaniem jest postawienie na coś mniej szablonowego. W ten sposób łatwiej można wyróżnić się na tle innych kandydatów.
Jest praca w Koszalinie – zobacz!
Co wpisać w CV?
Jest kilka rzeczy, które muszą znaleźć się w CV, niezależnie od rodzaju stanowiska, na które odbywa się rekrutacja. Są to przede wszystkim:
-
dane osobowe – imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, miejsce zamieszkania, wiek,
-
doświadczenie zawodowe – najważniejsze miejsca pracy wraz z opisem wykonywanych obowiązków,
-
edukacja – ukończone szkoły, nazwy kierunków i specjalizacji,
Przy mniej specjalistycznych stanowiskach taki zestaw informacji powinien być wystarczający. Jeśli jednak rekrutacja prowadzona jest z myślą o eksperckim miejscu pracy, warto dodać jeszcze:
-
informacje o ukończonych kursach oraz szkoleniach,
-
odnośniki do strony internetowej lub prowadzonych przez siebie profili społecznościowych,
-
fragment portfolio.
Na końcu zawsze warto dodać kilka słów o swoich zainteresowaniach i opisać, jaka jest praca marzeń. Mogą one stanowić przyczynek do nawiązania rozmowy z rekruterem.
Co wyeksponować w CV, aby znaleźć zatrudnienie?
Nie wszystkie informacje w życiorysie kandydata są interesujące z punktu widzenia rekrutera. Co warte zatem uwypuklić, aby przykuć uwagę i szybciej znaleźć pracę?
Przede wszystkim swoje doświadczenie zawodowe, związane ze stanowiskiem, na którym odbywa się rekrutacja. Warto dokładnie opisać zakres obowiązków realizowanych u obecnego lub byłych pracodawców.
Istotne jest także wskazanie swoich osiągnięć na danym stanowisku – najlepiej to zrobić na przykładzie konkretnych wskaźników, jak wygenerowane zasięgi czy zrealizowany obrót. Ułatwi to rekruterom porównanie możliwości kandydata z wymaganiami na danym stanowisku.